TransPeltolan tarina

TransPeltolan tarina

TransPeltolan tarina

Ensimmäinen liikennelupa 1958

12.3.1958 Peltolan Kuljetuksen perustajalle Pentti Peltolalle myönnettiin ensimmäinen liikennelupa (Peltolan Kuljetus sulautui Transpeltolaan v. 2017) . Yrityksen alkuvuosina kuljetettiin pääasiassa haketta ja turvetta.

Kansainväslityminen alkoi 1980-luvulla

Kansainvälistyminen alkoi vuonna 1984 kun Transpeltola aloitti leca-kevytsoran ajamisen rakennustyömaille Neuvostoliittoon ja samalla Pentti Peltolan poika Hannu Peltola otti vetovastuun yrityksestä. 80- ja 90-lukujen taitteessa yrityksellä oli autoja Keski- ja Etelä-Euroopassa CEMT-liikenteessä, mutta jo 1993 autot palasivat itään kun Svetogorskin kombinaatista alettiin kuljettamaan Suomeen mäntypuun kuorta.

47 autokuormallista mainoslehtiä Moskovaan viikossa

Liiketoiminta itään kasvoi vuonna 1994 kun kouvolalaisessa painotalossa alettiin painamaan venäläistä Extra M -ilmaisjakelulehteä ja Transpeltola vastasi tämän aikarahditetun lehden toimituksista Moskovaan aina vuoteen 2003 asti. Parhaimmillaan Moskovaan vietiin lehtiä peräti 47 autokuormallista joka viikko.

Transitoliikenteen hullut vuodet: yli 200 konttia ajossa päivittäin

TransPeltola konttiliikenne kasvoi rytinällä 2000-luvun alussa kun Transpeltola alkoi operoimaan Kouvolaan avattua konttikenttää vuonna 2002. Samalla alkoivat transito-elektroniikan konttikuljetukset useille tullivarastoille Kouvolaan ja muualle Kymenlaakson alueella. Kontteja ajettiin satamista varastoille purkuun kiivaimmillaan 200 kontin päivävauhdilla. Samanaikaisesti Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla rekkajonot kasvoivat kymmenien kilometrien mittaisiksi. Pelkästään Vaalimaalla rekkajono saattoi olla 65 km pitkä.

Bulk-raaka-aineita paperiteollisuudelle ja vaarallisten aineiden kuljettaminen alkaa

Bulk-konttikuljetukset TransPeltola aloitti vuonna 2005 ja bulk-raaka-aineita alettiin ajamaan mm. paperiteollisuudelle, muoviteollisuudelle ja elintarviketeollisuudelle. 2010-luvulla bulk-tuotteiden kuljetukset laajenivat myös kemikaaleihin ja kaasuihin, joita kuljetetaan tankkikonteilla. Tänä päivänä erilaisten bulk-tuotteiden ja myös vaarallisten aineiden kuljettaminen on yksi TransPeltolan keskeisimmistä liiketoiminta-alueista. Samojen asiakkaiden kanssa hyvä yhteistyö bulk-kuljetuksissa on jatkunut jo lähes 20 vuotta.

Lasikuljetuksia suomen ikkunatehtaille ja tukkuliikkeille

Vuonna 2009 neuvottelupöydällä oli taas uusi ja mielenkiintoinen logistiikkaprojekti. TransPeltolan emoyhtiö Kouvola Cargo Handling Oy rakensi silloin maailman johtavalle tasolasin valmistajalle 5 000 m2  lasivaraston Kouvolaan. Samalla TransPeltola otti vastuun lasikuljetuksista suomalaisille ikkunatehtaille ja lasitukkuliikkeille. Samalla tutuiksi tulivat myös inloader-allasperävaunut, joilla lasia kuljetetaan.

Transpeltola tänään

TransPeltola on erikoistunut konttikuljetuksiin. Kuljetamme, puramme, lastaamme ja nostamme kaikenlaisia kontteja ja lasteja monipuolisella konttikalustollamme. Kuljetamme bulk-raaka-aineita mm. paperiteollisuudelle, muoviteollisuudelle ja elintarviketeollisuudelle. Nestemäisiä tuotteita kuljetamme tankkikonteissa. Konttikuljetuksiamme tukee oma konttiterminaalimme Kouvolassa.
Konttikuljetusten lisäksi kuljetamme mm. tasolasia ja betonielementtejä.

TransPeltolalla on Tullin myöntämä AEO-status (Authorised Economic Operator) sekä Ceficin SQAS laatu- ja turvallisuusjärjestelmä. Vuonna 2018 Transpeltola sai Kymen Yrittäjien maakunnallisen yrittäjäpalkinnon. TransPeltola kuuluu Cargo Handling Groupiin

Tutustu ihmisiin TransPeltolan takana. Ota yhteyttä!